Skip to main content
Odpovede na dôležité otázky súvisiace s letenkami v čase koronavírusu

Chcem zmeniť letenku. Ako mám postupovať?

Tradiční prepravcovia

Pokiaľ máte u nás zakúpenú letenku, ktorá ešte nebola využitá a vaša cesta má len začať v blízkej dobe, odporúčame kontaktovať náš zákaznícky servis, aby preveril možnosti zmeny letenky na nové dátumy. Nakoľko je potrebné držať sa podmienok leteckých spoločností ohľadom zmeny leteniek, je nevyhnutné preveriť každú situáciu individuálne.

Nízkonákladoví prepravcovia

Ak sa jedná o letenku, ktorá ešte nebola využitá, klient môže kontaktovať náš zákaznícky servis, ktorý mu zmenu letenky rád sprocesuje, alebo môže zmenu vykonať priamo cestujúci, a to priamo vo svojej rezervácii na stránke leteckej spoločnosti.

Môj let je zrušený. Na čo mám nárok?

Tradiční prepravcovia

Pokiaľ ide o lety zrušené z dôvodu šírenia epidémie a s nimi súvisiacimi vládnymi obmedzeniami jednotlivých krajín, letecké spoločnosti väčšinou ponúkajú možnosť prebookovania (zmeny) leteniek na iné dátumy do konca tohto roka bez štandardných fixných poplatkov za zmenu. V prípade, že nová letenka je drahšia ako pôvodná, je potrebné rozdiel v cenách leteniek doplatiť.

Refundáciu leteniek za zrušené lety z dôvodu epidémie, prípadne za nemožnosť vycestovať kvôli vládnym obmedzeniam krajín väčšina leteckých spoločností v súčasnosti neponúka. Väčšina klasických prepravcov umožňuje uchovať si hodnotu vašej pôvodnej letenky. Tú možno použiť napríklad v podobe poukážky do budúcnosti na nákup leteniek na iné dátumy odletu, keď sa situácia vo svete stabilizuje.

S prebookovaním leteniek vám bude asistovať náš zákaznícky servis.

Nízkonákladoví prepravcovia

Ak príde k zrušeniu letov zo strany nízkonákladového prepravcu, z dôvodu šírenia epidémie a s nimi súvisiacimi vládnymi obmedzeniami jednotlivých krajín, klient má možnosť žiadať refundáciu ceny letenky, alebo zmeniť letenku na iné dátumy bez poplatku za zmenu. V prípade, že cena novej letenky je drahšia ako pôvodná, je potrebné rozdiel v cenách leteniek doplatiť.

Ako refundovať letenku?

Požiadať leteckú spoločnosť o refundáciu letenky musí ten, kto letenku vystavoval v rezervačnom systéme, teda vo vašom prípade cestovná kancelária - Pelikán. Ak máte záujem o preverenie možnosti refundácie, kontaktujte priamo náš zákaznícky servis, ktorý vám preverí, či máte nárok na refundáciu za zrušenú letenku a v akej výške. Refundácie následne posielajú dopravcovia priamo cestovnej kancelárii, ktorá refundovanú čiastku následne vracia zákazníkovi.

Poistenie letenky. Na čo všetko sa vzťahuje?

Naše poistenie storna letenky kryje viacero dôvodov, na základe ktorých si vie pasažier nárokovať od poisťovne vrátenie čiastky pri storne letenky. Najčastejším dôvodom sú zdravotné komplikácie vzniknuté pred cestovaním, ktoré nedovoľujú pasažierom nastúpiť na let. Všetky dôvody nájdete detailne popísané vo Všeobecných poistných podmienkach, ktoré ste od nás obdržali spolu s letenkami. Poistenie nepokrýva situáciu, kedy sa pasažier obáva cesty do zahraničia z dôvodu miestnej epidémie, prípadne, že vlády zainteresovaných krajín vyhlásili zákaz cestovania.

Zrušenie letenky bez poistenia. Dá sa to?

Tradiční prepravcovia

Každú letenku je možné kedykoľvek zrušiť, nie každá je však po zrušení refundovateľná aj bez poistenia. Podmienky každej letenky si stanovuje dopravca - letecká spoločnosť. Píše sa v nich okrem iného, či je letenku možné refundovať v prípade zrušenia, alebo nie. Tieto podmienky leteckých spoločností nájdete v prílohách e-mailu, v ktorom sme vám zaslali letenky a vyúčtovaciu faktúru. Pre ich jednoduchší výklad neváhajte kontaktovať náš zákaznícky servis, ktorý vám preverí, či je možné vašu letenku refundovať a ak áno, tak v akej približnej výške.

Nízkonákladoví prepravcovia

V prípade nízkonákladových leteckých spoločností (Ryanair, Wizzair, Lauda a pod.) je väčšina leteniek nerefundovateľná. To znamená, že letecká spoločnosť nevracia žiadne finančné prostriedky pri storne. Podmienky daného prepravcu nájdete priamo na ich web stránke alebo môžete kontaktovať náš zákaznícky servis.

Kam teraz môžem bezpečne cestovať?

Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky aktuálne odporúča občanom Slovenskej republiky necestovať do žiadnej krajiny sveta.

V súvislosti s dynamickým šírením pandémie infekčného ochorenia COVID-19 spôsobeného koronavírusom SARS-CoV-2 vo všetkých krajinách sveta dochádza k prijímaniu prísnych reštrikčných bezpečnostných a zdravotných opatrení krajín spojených s obmedzeniami, respektíve zákazom vstupov do krajín, prechodom štátnych hraníc, funkčnosťou medzinárodného ale aj vnútroštátneho leteckého, vlakového, autobusového a lodného spojenia

Z dôvodu nepredvídateľného vývoja prijímania opatrení krajín sveta sa občan Slovenskej republiky, v prípade vycestovania zo SR do zahraničia, vystavuje reálnemu riziku nemožnosti alebo obmedzeniam možností návratu zo zahraničia.

Ako sa v aktuálnej situácii pripraviť na let?

Z dôvodu epidémie koronavírusu COVID-19 sa pri cestovaní môžete stretnúť s viacerými nepredvídateľnými situáciami. Pre tipy na to, ako najlepšie a bezpečne cestovať v súčasnej situácii pre vás redaktori cestovateľského portálu Pelipecky pripravili praktický článok. Inšpirovali sa radami prestížneho magazínu New York Times. Rady ako si spraviť check-in, čo si pribaliť na cestu a množstvo ďalšieho nájdete v špeciálnom článku.

Potrebujem letieť domov zo zahraničia. Aké mám aktuálne možnosti?

Pokiaľ ste v súčasnosti vycestovaný v zahraničí a máte odlet v najbližších 48 hodinách, odporúčame si preveriť vašu rezerváciu na stránke leteckej spoločnosti, kde si viete skontrolovať, či je váš let potvrdený, alebo bol zrušený. Ak zistíte, že bol zrušený, kontaktujte leteckú spoločnosť, či vám vie ponúknuť alternatívne lety. Ak alternatívne lety nie sú k dispozícii, prihliadnuc na aktuálnu situáciu odporúčame kúpiť novú letenku, prípadne odporúčame využiť iný druh dopravy, ak je to v danej situácií a lokalite možné.

Zároveň odporúčame vykonať nasledovný postup v prípadoch, kedy už zakúpenie novej letenky nie je možné.

Podľa našich informácií Rakúska republika, Česká republika a Nemecko organizujú a budú organizovať návrat svojich občanov z rôznych destinácií. Pokiaľ sa občania SR chcú dostať do týchto letov je potrebné aby o nich vedelo aj naše MZV, ale hlavne príslušné veľvyslanectvo v destinácii, vrátane zastupiteľstiev uvedených krajín.
My žiaľ nemáme prehľad o týchto repatriačných letoch a preto je dôležité aby sa klienti prípadne kontaktovali aj na veľvyslanectvá alebo konzuláty Rakúska, ČR a Nemecka prípadne Maďarska v tej ktorej destinácii. Následne sa musí spojiť naše veľvyslanectvo s veľvyslanectvom krajiny, ktorá organizuje repatriačný let a keď sa dohodnú tak klienti budú privezení domov.

Repatriačné lety organizuje aj Slovenská republika.

Ktoré letecké spoločnosti vracajú peniaze alebo umožňujú zmeniť letenku bezplatne?

Tradiční prepravcovia

Väčšina klasických leteckých spoločností v súčasnosti umožňuje prebookovanie letenky bez štandardných poplatkov za zmenu, pokiaľ bol plánovaný odlet v mesiacoch marec alebo apríl. Podmienky sa pri leteckých spoločnostiach môžu mierne líšiť, napríklad v dátumoch, dokedy je možné zmeniť a využiť pôvodnú letenku.

V súčasnosti väčšina leteckých spoločností plnú refundáciu za letenky nevyužité z dôvodu šírenia koronavírusu nepovoľuje. Každá letecká spoločnosť má aktuálne podmienky vypísané na svojej webovej stránke, viete tam nájsť všetky možnosti, ktoré dopravcovia ponúkajú pasažierom.

Nízkonákladoví prepravcovia

V prípade, že príde k zrušeniu letov zo strany nízkonákladového prepravcu, lowcostové aerolínie ponúkajú plnú refundáciu ceny letenky alebo možnosť zmeny letenky bez poplatku za zmenu.

Koronavírus a cestovanie – všetko, čo potrebuješ vedieť

V tomto článku nájdete všetky dôležité informácie a rady súvisiace s COVID 2019-nCoV (koronavírus), ktorý pochádza z čínskeho mesta Wu-Chan a bol prvýkrát nahlásený 31. decembra 2019.

Ako ísť domov v aktuálnej situácii?

Pozbierali sme skúsenosti tých, ktorí prišli a prichádzajú naspäť na Slovensko zo všetkých kútov sveta. Prinášame tipy, ako sa dostať z letísk domov a ako postupovať pri prechode hranicami.

Koronavírus a lietanie: Check-in si urobte doma, letušky vás obslúžia v rukaviciach

Aké opatrenia robia letiská a aerolinky, ktoré zostali v prevádzke, aby zabránili komunitnému prenosu koronavírusu?

Potrebujete pomôcť? Vyplňte formulár najskôr 72h pred letom

Vzhľadom na krízovú situáciu nielen v leteckej doprave a s ňou spojený nápor na náš zákaznícky servis by sme vás chceli poprosiť o vyplnenie formulára, ktorý pomôže zabezpečiť čo najrýchlejšiu a najužitočnejšiu pomoc pre každého zákazníka.