Skip to main content
Batožina

Aká je povolená váha/rozmery batožiny? Koľko kg batožiny je v cene?

V prípade, že ste si letenku už zarezervovali, prihláste sa na stránke www.pelikan.sk do Správy objednávky pomocou priezviska jedného z pasažierov (bez diakritiky) a rezervačného kódu/ čísla objednávky, ktorý nájdete v maili od Pelikána.

V Správe objednávky nájdete informácie o batožine v cene vašej letenky. Presné rozmery a váhu nájdete priamo aj na stránke aerolínií.

V prípade, že ste si letenku ešte nerezervovali, Pelikán vám pri vyhladávaní leteniek zobrazuje batožinu priamo vo výsledkoch a tiež v druhom kroku vytvárania objednávky. Hmotnosť a veľkosť batožín sa môžu líšiť od konkrétneho dopravcu.

Je batožina do podpalubia zahrnutá v cene letenky?

Pri rezervácii letenky nájdete v rezervačnom formulári uvedenú informáciu o tom, či je podpalubná batožina zahrnutá v jej cene.

Ako dokúpiť batožinu k letenke?

Batožinu si môžete k vašej letenke dokúpiť priamo cez Správu objednávky alebo cez kontaktný formulár. Naši špecialisti následne overia dostupné možnosti. Vo výnimočných prípadoch, alebo ak napríklad lety v rezervácii operuje viacero leteckých spoločností, batožinu je možné dokúpiť až na letisku, pri check-in pulte.

Aký je rozdiel medzi príručnou a odbavenou batožinou?

Príručná batožina je batožina, ktorú si so sebou cestujúci berie priamo na palubu lietadla. Každý cestujúci si so sebou môže vziať jednu príručná batožinu s limitovaným rozmerom a váhou v rozmedzí 6 - 12 kg (závisí od leteckej spoločnosti).

Podpalubná batožina je batožina, ktorá sa na letisku pri check-in alebo Drop-Off pulte odovzdáva do batožinového priestoru. Po pristátí v destinácii bude potrebné na batožinu počkať a vyzdvihnúť si ju v príletovej hale. Prepravu nadrozmernej batožiny si treba vopred overiť na Zákazníckom servise alebo u aerolínií.

V prípade detí do 2 rokov môžu byť podmienky prepravy batožiny odlišné.

Môžu sa tekutiny prepravovať v príručnej batožine?

V príručnej batožine je možné prepraviť maximálne jeden liter tekutín v obaloch nie väčších ako 100 ml. Pokiaľ bude objem tekutiny menší ako 100 ml, ale bude v obale väčšom ako 100 ml, tento predmet neprejde cez bezpečnostnú kontrolu na letisku. Tekutiny musia byť vložené do igelitového vrecka v objeme max. 1 liter.

Základné pravidlá prepravy tekutín môžete nájsť aj na našom blogu: Čo všetko si môžem vziať do lietadla? Pravidlá, obmedzenia, užitočné informácie

Ktoré predmety nemôžem prepravovať v príručnej batožine?

Všeobecne je zakázané v príručnej batožine prepravovať nebezpečné stlačené plyny a zápalné látky, zbrane, zapaľovače, ostré predmety a bojové predmety, ktoré môžu ohroziť posádku lietadla. Neodporúča sa prepravovať jedlo, pretože takáto preprava jednak podlieha reguláciám aeroliniek a aj exportným a importným obmedzeniam daných krajín. Na palube je možné prepraviť klasické lieky (tablety) v množstve primeranom pre osobné použitie. Ak sú však lieky špeciálne (napr. inhalátory), je potrebné ich prepraviť v originálnom balení a s lekárskym predpisom v anglickom jazyku. Na palube lietadla by mali byť prepravené iba veci, ktoré sú nevyhnutné počas letu.

Ako prepravovať cenné predmety?

Všetky vaše cennosti vám odporúčame prepravovať v príručnej batožine.V prípade nezvyčajných cenností vám odporúčame možnosť prepravy preveriť na web stránke konkrétnej leteckej spoločnosti, prípadne sa môžete informovať aj na našom Zákazníckom servise. Tiež si môžete vašu batožinu pripoistiť.

Je nutné si vyzdvihnúť batožinu pri každom prestupe?

Pokiaľ sú všetky vaše lety uvedené v rámci jednej rezervácie, štandardne vašu batožinu preložia zamestnanci letiska z lietadla do lietadla bez potreby vyzdvihnutia batožiny. Existujú výnimky (USA, Kanada, vybrané krajiny Ázie), kedy je potrebné batožinu vyzdvihnúť a prejsť s ňou dodatočnú bezpečnostnú kontrolu. Presun batožiny odporúčame vždy preveriť priamo na letisku v čase odbavovania batožiny.

V prípade, že vaše lety nie sú súčasťou jedného itinerára, ale ste si ich zakúpili ako samostaté letenky, podpalubnú batožinu po prílete bude potrebné si vyzdvihnúť a znovu odniesť na odbavenie / check-in pult.

Je možné prepravovať športové príslušenstvo? Aké sú poplatky?

Prepravu športového príslušenstva je potrebné vyžiadať a objednať ešte pred odletom v dostatočnom predstihu. Podmienky a prípadné obmedzenia prepravy špeciálneho športového príslušenstva odporúčame preveriť na Zákazníckom servise Pelikán ešte pred úhradou letenky - podmienky prepravy sa pri jednotlivých aerolíniách líšia.

Ako postupovať v prípade meškania/straty batožiny?

Za meškanie, poškodenie, či stratu vašej batožiny nesie zodpovednosť letecká spoločnosť, ktorá uskutočňovala prepravu.


Stratu / poškodenie / meškanie batožiny je potrebné nahlásiť bezodkladne priamo na letisku (baggage claim, baggage handling desk, baggage service a pod.), kde od letiskového personálu obdržíte tzv. PIR ( Property irregularity report ), záznam o vzniknutej situácií. Následne budete postupovať v zmysle pokynov, ktoré uvádzajú letecké spoločnosti na svojom webe, resp. v prepravných podmienkach. Najčastejšie je to priame kontaktovanie leteckej spoločnosti s priložením PIR dokumentu.
V prípade poškodenia batožiny je potrebné podať sťažnosť do 7 dní od jej vyzdvihnutia. V prípade, že batožina meškala, táto lehota sa predlžuje na max. 21 dní.

Náš článok k meškajúcej alebo poškodenej batožine nájdete TU.